Így zajlott főhajtásunk az 1956-os forradalom 60. évfordulóján
2016. november 17. írta: Á.T.

Így zajlott főhajtásunk az 1956-os forradalom 60. évfordulóján

2016. október 19-én 16 órai kezdettel a Szent József-esték keretében került sor a Forradalmi filmkockák címet viselő filmmontázs levetítésére a Szent József Gimnázium dísztermében. 

A megjelenteket a Járom Kulturális Egyesület elnöke Novák Ádám köszöntötte, hiszen a Kultúrzsongás Debrecenben pályázat megvalósításának egyik állomását jelentette az esemény.

novakadam.JPG

Bevezetőjében Árvai Tünde prefekta, a filmmontázs készítője elmondta: "Néhány évvel ezelőtt kutatást végeztek a 16 év feletti korosztály körében és arról faggatták őket, hogy milyen ismeretekkel rendelkeznek az 1956-os forradalomról. Tudják-e egyáltalán, hogy mire emlékezünk október 23-án? Elmondásaikból kiderült, hogy a rendszerváltást követően felnövekvő fiatalok alapvetően két forrásból tudják begyűjteni az információt e témáról: a családban és az iskolai oktatás keretében.

arvaitunde.JPG

Az is kiderült, hogy közvetlenül a rendszerváltozást követő időszakban az érettségire felkészítés során nem vagy csak érintőlegesen vették az 1956-os forradalom és szabadságharc „tételt”. Gyakran előfordult, hogy egyes pedagógusok nem tudtak vagy nem akartak érdemben beszélni róla. Idén a forradalom 60. évfordulóját üljük, szerencsére kellően eltávolodtunk a történtektől és bátrabban, objektívabban lehet tárgyalni az eseményeket.

Biztos vagyok benne, hogy gimnáziumunk történelem szakos tanárai szívükön viselik a forradalom ügyét és nem fogják elhanyagolni a tananyagot, ha oda kerül a sor. Köti azonban kezüket, az időkeret és a tanterv, ennek okán talán nem nyílik lehetőség azonos mélységben érinteni egyes kapcsolódó epizódokat. Véleményem szerint itt értékelődik fel a Kollégium szerepe, hiszen a mi pedagógiai küldetésünk is a demokráciára és a nemzeti öntudatra nevelés. Kevés alkalmasabb téma van, amelyhez kapcsolódva mindezt megtehetjük.

Ebben a szellemben vállalkoztam arra, hogy megálmodok egy megemlékezési alkalmat számotokra. Mikor programgazdaként nekiálltam készülni, elbizonytalanodtam, hiszen kutatóként elsősorban a középkorhoz és a nők történetéhez értek. Mit mondhatnék én nektek hitelesen erről, hiszen nem voltam és nem is kutattam a témát? Elkezdtem tehát 1956-tal kapcsolatos filmeket nézni… sokat… játékfilmeket és dokumentumfilmeket egyaránt. Kivagdostam részeket, válogattam, összetapasztottam őket egy montázzsá és most elétek tárom abban a reményben, hogy ha a jövőben tőletek kérdezik meg, hogy miről szól az október 23.-i megemlékezés, nem hoztok szégyent ránk. "

kozonseg.JPG

A filmmontázs beharangozó videója megtekinthető a Járom Kulturális Egyesület csatornáján.

A rendezvényt Kiss Dávid szavalata zárta. Márai Sándor Mennyből az angyal című költeményét hallhattuk tőle.

kissdavid.JPG

Erdei Ivett és Bácsi Lívia közreműködésével kihelyeztünk kollégiumunk földszinti folyosójára egy faliújságot, amely az 1956-os forradalom és szabadságharc debreceni eseményeinek állított emléket, alján megtalálható volt egy programfüzet a város kapcsolódó rendezvényeiről.

img_20161018_201318.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://koll-lektor.blog.hu/api/trackback/id/tr2111968583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása